Opties downloaden, hoe werkt dat eigenlijk?

Een nieuwe tendens: draadloos opties aankopen en downloaden. Zo’n over-the-air (OTA) upgrades voor je auto, dat is een beetje zoals apps downloaden voor je smartphone. Steeds meer constructeurs bieden ze aan, maar hoe werkt dat eigenlijk?

Je zou graag stuurverwarming hebben wanneer je op wintervakantie vertrekt? Bij BMW kan dat al, en je hoeft er geeneens voor naar je garagist, want het extraatje wordt draadloos doorgeseind naar je auto. Of liever: geactiveerd, want de verwarmingsweerstand zit af-fabriek al gemonteerd in de auto.

Het is een nieuwe tendens binnen de autosector, ook merken als Audi, Mercedes en (later dit jaar) Volkswagen gaan met dit nieuwe zakenmodel aan de slag, al pakt niet iedereen het op dezelfde manier aan. Ter inspiratie diende Tesla, de Amerikaanse EV-maker stuurt al wel langer via het mobiele datanetwerk nieuwe functies door naar zijn klanten, al dan niet tegen betaling.

Zoals apps op je smartphone

‘Vergelijk het met een smartphone’, zo horen we bij BMW België. ‘Je koopt een telefoon, en achteraf kan je daar dan extra functies op installeren. Wij bieden de opties trouwens ook aan via onze app, en we stellen vast dat veel klanten ze langs die weg installeren. Zeker nu, want mensen zitten thuis in hun zetel en spenderen extra tijd op hun telefoon.’

Enkele vragen dringen zich daarbij wel op. Of een optie kopen langs deze weg duurder is of net goedkoper dan wanneer je het doet langs de klassieke weg, de bestelbon? Of de functies ook actief blijven wanneer de auto van eigenaar wisselt? En of het om zuiver digitale toepassingen gaat, of ook om extra’s waaraan mechaniek te pas komt?

Slim verdienmodel

Dat laatste is weldegelijk het geval, en het meest krasse voorbeeld daarvan vinden we bij Mercedes. Op de EQS, de elektrische topberline die later dit jaar op de markt komt, zal je achteraf vierwielsturing kunnen laten installeren zonder een garagebezoek, draadloos dus. Elk exemplaar zal dus met de benodigde componenten van de fabrieksband rollen, maar ze worden pas in werking gezet wanneer je ervoor betaalt; hetzij bij bestelling, hetzij achteraf.

Voor Mercedes zit het voordeel van die, op het eerste gezicht vreemde, werkwijze in de gestroomlijnde logistiek. Het werpt bovendien een interessante blik op het verdienmodel: de besparing van een kleiner aantal verschillende componenten in omloop te hebben is blijkbaar groter dan de meerkost van dat complexere onderdeel, zelfs indien de klant er niet voor betaalt. In dit geval gaat het om een eenmalige activatie, dus eens gekocht is het voor de ganse levensduur van de auto; dat heeft met de garantie te maken.

Geef een reactie